Kloon versus Merk

Wat is een gekloonde golfclub?

Verwar gekloonde golfclubs niet met de originele clubs waarop ze willen lijken, ook al zijn ze gemaakt van hetzelfde materiaal, hebben ze hetzelfde ontwerp en dezelfde constructie en geven ze hetzelfde gevoel als het origineel. De grootste markt voor gekloonde clubs is de VS, waar met de jaren miljoenen clubs verkocht zijn. Met klonen wil men dezelfde eigenschappen bieden als het origineel, maar dan in de vorm van een voor de golfer voordeliger alternatief. Het concept van klonen van golfclubs lijkt erg op dat van het klonen van computers. Halverwege de jaren 80 werden er computerklonen op de pc-markt geïntroduceerd. Sommige daarvan, Compaq bijvoorbeeld, zijn uitgegroeid tot grote succesvolle merken.

Kwaliteit, gevoel, prijs

In het najaar van 2004 deed de Zweedse tv-zender Tv4 plus in het programma Golftimmen (Golfuur) een aantal onafhankelijke testen, waarin een zeer bekend golfmerk vergeleken werd met minder bekendere merken. De vraag was of je een betere handicap zou kunnen “kopen” door de duurdere clubs aan te schaffen of dat je net zo goed hun gekloonde neefjes zou kunnen kopen. Het resultaat was over de hele linie verbazingwekkend eensluidend, met één uitzondering: onze ijzeren clubs lieten in sommige testen een beter resultaat zien.
De reden dat u voor een bekende golfclub veel meer kwijt bent is dat u de marketing betaalt. De kosten voor research en ontwikkeling zijn bij lange na niet zo hoog als de kosten voor marketing. Wist u bijvoorbeeld dat de kosten van marketing en merkontwikkeling van een merkclub ongeveer 70% van de prijs vormen? Dat is met onafhankelijk onderzoek aangetoond. Phil Mickelson, de winnaar van de Masters van 2004, heeft een contract getekend met Callaway ter waarde van 250 miljoen Zweedse kronen!